Leerlingen met beperking leggen ‘samen’ meer dan 100 km af: “Ik ben ongelooflijk trots op hun inzet, sportiviteit en volharding”
Poperinge – De leerlingen buitengewoon onderwijs van juf Isabelle lopen, fietsen en zwemmen nu hun eigen Ronde van West-Vlaanderen. Elk in eigen streek, en toch samen.
Hoe geeft een leraar lichamelijke opvoeding afstandsonderwijs aan jongeren met een beperking? De creatieve Isabelle Meheus uit Bissegem geeft het voorbeeld. “Ik stippelde in onze provincie een parcours uit van 272 km: de Ronde van West-Vlaanderen. Mijn 31 leerlingen van de Poperingse school De Pinker, die thuis of in een leefgroep van De Lovie verblijven, moeten samen deze afstand afleggen in zeven dagen. Ze doen dit door te wandelen, lopen en fietsen in hun omgeving. Ook zwemmen mag, als ze over een eigen zwembad beschikken. Zo hebben mijn leerlingen een fijne bezigheid en kunnen ze ‘samen’ hun conditie onderhouden. Hoe meer deelnemers, hoe sneller het doel bereikt wordt.”
Kust aansnijden
De Ronde startte afgelopen woensdag aan de deur van Isabelle. Elke avond sturen de leerlingen hun kilometers en foto’s door naar hun juf. “Dan geef ik door hoe ver we al gevorderd zijn en vanwaar we ongeveer verder kunnen gaan. We zitten al in Adinkerke en snijden nu de kust aan. Ze hebben samen al meer dan 110 km afgelegd. Zoveel inzet, sportiviteit en volharding: ik ben ongelooflijk trots. Ouders en kinderen zijn heel enthousiast, dus dit proefproject smaakt naar meer. Na deze Ronde beginnen we aan de andere provincies.”
Een van de deelnemers is Elke (17) uit het Poperingse dorp Reningelst. “Ze gaat af en toe fietsen op de tandem met haar zus Joke (19)”, vertelt moeder Marleen Doom (59). “Elke heeft het syndroom van Down en verblijft normaal in De Lovie. Bij het begin van de coronacrisis beslisten we om haar thuis te houden, meteen haar langste vakantie ooit. Normaal sport Elke bij de G-gym, -atletiek en -voetbal en zou straks deelnemen aan de Special Olympics. Dit is een leuk alternatief.”